Innowacja pedagogiczna
Zespół Szkolno-Przedszkolny w Bąkowie
Temat: Sztuka epistolograficzna
Wdrażający: Aneta Kubiak
Krótki opis:
„Sztuka epistolograficzna” jest innowacją polegającą na wymianie międzyszkolnej listów pisanych droga tradycyjną. Realizowana będzie w klasie IV w roku szkolnym 2018/2019 i stanowić będzie modyfikację metod i rozszerzenie treści nauczanych na lekcjach języka polskiego w zakresie nauki pisania listów.
Wymiana listów odbywać będzie się z klasą IVc Szkoły Podstawowej im. Księstwa Cieszyńskiego w Pogwizdowie. Każde dziecko będzie wymieniało list ze swoim odpowiednikiem z drugiej szkoły z uwzględnieniem zasad pisania listów, zasad ortografii, poprawności językowej. Planowanych jest w ciągu roku szkolnego 5 wymian listów o następującej tematyce:
- Moja szkoła
- Wrażenia z lektury „Akademia pana Kleksa”
- Opis mojej choinki/krajobrazu za oknem
- Czy widać już wiosnę?
- Moja ulubiona lekcja języka polskiego w klasie IV
Innowacja wymaga nieznacznych wkładów finansowych – zakup kopert, papeterii.
Cele i treści:
Cel główny
Nabycie umiejętności pisania listów jako formy wypowiedzi pisemnej z uwzględnieniem zasad ortografii i poprawności językowej.
Cele szczegółowe
Uczeń:
– zna zasady pisania listów;
– wie, jak zaadresować kopertę;
– zna zwroty grzecznościowe na rozpoczęcie i zakończenie listu;
– wie, jak napisać prosty list do rówieśnika;
– tworzy pracę plastyczną – ozdabianie papeterii;
– czuje się odpowiedzialny za wykonane zadanie;
– wywiązuje się z terminów i zasad;
– stosuje zasady ortografii;
– dba o poprawność językową;
– stara się budować relacje społeczne.
Treści z podstawy programowej
I.1.7
– opowiada o wydarzeniach fabuły oraz ustala kolejność zdarzeń i rozumie ich wzajemną zależność;
I.1.17
– przedstawia własne rozumienie utworu i je uzasadnia;
I.2.12
-dokonuje odczytania tekstów poprzez przekład intersemiotyczny (np. rysunek, drama, spektakl teatralny);
II.1.6
– stosuje poprawne formy gramatyczne wyrazów odmiennych;
II.1.7
– poprawnie stopniuje przymiotniki i przysłówki, rozumie ich rolę w opisie świata oraz używa we właściwych kontekstach;
II.2.2
– posługuje się oficjalną i nieoficjalną odmianą polszczyzny;
II.2.3
– używa stylu stosownego do sytuacji komunikacyjnej;
II.2.4
– rozumie dosłowne i przenośne znaczenie wyrazów w wypowiedzi; rozpoznaje wyrazy wieloznaczne, rozumie ich znaczenie w tekście oraz świadomie wykorzystuje do tworzenia własnych wypowiedzi;
II.2.7
– dostosowuje sposób wyrażania się do zamierzonego celu wypowiedzi;
II.2.9
– zna i stosuje zasady spójności formalnej i semantycznej tekstu.
II.3.7
– rozumie, na czym polega etykieta językowa i stosuje jej zasady.
II.4.1
– pisze poprawnie pod względem ortograficznym oraz stosuje reguły pisowni;
II.4.2
– poprawnie używa znaków interpunkcyjnych: kropki, przecinka, znaku zapytania, znaku wykrzyknika, cudzysłowu, dwukropka, średnika, nawiasu.
III.2.1
– tworzy spójne wypowiedzi w następujących formach gatunkowych: dialog, opowiadanie (twórcze, odtwórcze), opis, list, sprawozdanie (z filmu, spektaklu, wydarzenia), dedykacja, zaproszenie, podziękowanie, ogłoszenie,
III.2.2
– życzenia, opis przeżyć wewnętrznych, charakterystyka, tekst o charakterze argumentacyjnym;
III.2.6
– opowiada o przeczytanym tekście;
III.2.10
– wykorzystuje wiedzę o języku w tworzonych wypowiedziach.
Sposób ewaluacji:
Termin: czerwiec 2019 r.
Metoda:
– analiza ocen z prac pisemnych uczniów – jakościowa, uwzględniająca EWD
– zbadanie poziomu satysfakcji uczniów z uczestnictwa w projekcie – metoda rybiego szkieletu
– zbadanie poziomu satysfakcji rodziców uczniów biorących udział w projekcie – ankieta