ROK SZKOLNY 2019/2020
CELE ZAJĘĆ :
Rozwijanie zainteresowań biologicznych, ekologicznych i przyrodniczych.
Kształtowanie i propagowanie przyjaznego dla środowiska stylu życia człowieka.
Promowanie działań na rzecz ochrony środowiska.
Rozwijanie umiejętności prowadzenia obserwacji, doświadczeń, uogólniania, dostrzegania i interpretowania zjawisk przyrodniczych.
Dostrzeganie walorów przyrodniczych regionu i zabieganie o zachowanie rodzimego krajobrazu.
Zaznajamianie z prawnie chronionymi obiektami i obszarami przyrodniczymi.
Dostrzeganie wpływu działalności człowieka na środowisko przyrodnicze.
Rozbudzanie szacunku dla każdej istoty żywej.
Promowanie postaw prozdrowotnych i uświadamianie potrzeby troski o własne zdrowie.
Zrozumienie związku między chorobami a trybem życia.
ZADANIA :
Projektowanie oraz prowadzenie obserwacji i doświadczeń biologicznych, ze szczególnym uwzględnieniem określania stanu powietrza, wody i gleby w najbliższym otoczeniu
Doskonalenie umiejętności pracy z mikroskopem i wykonywania preparatów mikroskopowych.
Doskonalenie umiejętności zdobywania wiedzy metodą technik komputerowych i korzystania z internetu.
Zrozumienie przyczyn i skutków ingerencji człowieka w świat przyrody ( zasoby odnawialne i nieodnawialne, problem odpadów, model turystyki w parkach narodowych, wykorzystanie wody, energii w gospodarstwie domowym, przyczyny zakwaszenia środowiska, efekt cieplny, dziura ozonowa, smog, różnorodność funkcji lasów).
Podejmowanie działań na rzecz najbliższego środowiska przyrodniczego ( udział w akcjach ,, Sprzątanie świata ‘’ , ,,Dzień Ziemi ‘’ )
Organizacja działań promujących zdrowy styl życia ( plakaty, prezentacje )
Wykorzystanie wycieczek w celu zdobycia umiejętności określania stanu środowiska naturalnego, rozpoznawania gatunków roślin i zwierząt (oznaczanie gatunków za pomocą kluczy do oznaczania, przygotowywanie kart pracy ).
METODY I FORMY REALIZACJI :
Ćwiczenia w terenie, praca z mikroskopem, praca z różnymi źródłami informacji ( książki, czasopisma, atlasy, klucze do oznaczania roślin, internet, CD-ROM ) metoda projektu, konkurs na plakat, dyskusje, praca w grupach, gry dydaktyczne, ,,burza mózgów ‘’,wycieczka do oczyszczalni ścieków, leśniczówki, zajęcia z filmem.
TEMATYKA SPOTKAŃ :
- Budowa mikroskopu, obserwacje mikroskopowe preparatów trwałych 2 godz.
- Wykonywanie preparatów mikroskopowych / 2 godz.
- Zasoby odnawialne i nieodnawialne
- Atmosfera i zanieczyszczenia powietrza
- Ocieplanie się Ziemi
- Co to jest kwaśny deszcz ?
- Trucizny w powietrzu, problem niskiej emisji i nie tylko
- Gaz zwany ozonem i dziura ozonowa
- Naturalne środowiska świata
- Ginące środowiska
- Rola lasów i ich niszczenie
- Zagrożone wyginięciem gatunki roślin i zwierząt w Polsce oraz na świecie
- Zanieczyszczenia wód i sposoby ich ograniczenia
- Zagrożenia dotyczące gleb i ich ochrona
- Czy znasz rady na odpady ?
- Bioindykatory
- Jak żyć ekologicznie ?
- Czy jestem świadomym konsumentem ?
- Rolnictwo ekologiczne
- Parki narodowe w Polsce / 2 godz.
- Najciekawsze parki narodowe świata
- Rezerwaty przyrody
- Ochrona gatunkowa
24. Pomniki przyrody i inne formy ochrony - Choroby człowieka powstające na skutek zanieczyszczenia środowiska.
Tematyka spotkań może być modyfikowana w zależności od potrzeb i zainteresowań uczniów .